6 usannheter om Aspartam

Til tross for at nesten alt av forskning på mennesker peker på at aspartam er ufarlig i normale mengder, er det mange som nekter å innse det.

diet1

Aspartam (E 951) er et søtstoff som er cirka 200 ganger søtere enn sukker, men inneholder til gjengjeld svært få kalorier. Aspartam og de produktene det brytes ned til i kroppen er studert svært mye de siste 30 årene og EUs mattrygghetsorgan EFSA har konkludert med at det er trygt. Det samme har også amerikanske myndigheter konkludert med.

Aspartam kan du finne i alt fra proteinpulver, sukkerfri brus, kjeks, tyggegummi, desserter osv. Grensen for inntak er i dag satt til 40 mg/kg kroppsvekt. Hvor mye aspartam som finnes i mat og drikker varierer en god del, men ifølge EFSA sin nettside kan en person på 60 kilo innta nærmere 4 liter lettbrus, hver dag, resten av livet. Til tross for omfattende forskning gjennom flere tiår, bidrar skremselspropaganda fra useriøse personer til å skape frykt og spre usannheter som skaper forvirring.

La oss se nærmere på noen av de vanligste påstandene om aspartam og hva som faktisk er tilfelle. 

 1. Aspartam er kreftfremkallende

gray-ratIkke riktig. Det finnes studier som viser at dyr kan få kreft av aspartam, men da er det snakk om doser som er ekstremt høye. Disse dosene vil du aldri kunne nå opp til, selv om du skulle finne på å drikke aspartamsøtet drikke kontinuerlig hele døgnet.

Det finnes riktig nok enkelte epidemiologiske undersøkelser som viser økt forekomst av noen kreftformer, men slike studier sier ikke noe om årsak/virkning og inneholder en del svakheter som man ikke kan se bort ifra. Hvor enkelt er det eksempelvis å kunne si noe om hvordan du har spist og drukket de siste tolv månedene? Hvor mye sukkerfri brus drakk du i mars 2012? Og hvorfor de store sprikene i forekomsten mellom kjønnene?

Aspartam brytes ned i kroppen vår til flere stoffer; asparaginsyre, fenylalanin og metanol. Ved større mengder aspartam vil det også være noe formaldehyd til stede, men selv ekstreme mengder aspartam gir lite formaldehyd. Faktisk er det slik at kroppen vår produserer langt mer formaldehyd, enn det du får i deg i form av sukkerfri brus. Og når det gjelder asparaginsyre, fenylalanin og metanol, så finnes dette i langt større mengder i vanlig mat som kjøtt, meieriprodukter, frukt og grønnsaker.

2. Aspartam, en dødelig nervegift?

Ikke riktig. Søker du på Google eller er uheldig og havner på en useriøs nettside, er det fort gjort å tro at aspartam er livsfarlig og at du kan få både det ene og det andre av å drikke sukkerfri brus. Det er faktisk mer sannsynlig at du dør av vannforgiftning før du skulle få noe som helst bivirkninger av aspartam, selv om du gikk inn for å få i deg mest mulig sukkerfri brus.

EUs mattrygghetsorgan EFSA har så sent som i februar 2013 lagt fram en systematisk gjennomgang av tilgjengelig litteratur hvor de stadfester at et inntak opp mot 40 mg/kg kroppsvekt er helt trygt. Det er viktig å huske på at selv om enkelte stoffer er giftige i store mengder, er ikke det ensbetydende med at de er farlige i små mengder. Stort sett alt er giftig og potensielt dødelig ved for stort inntak.

3. Aspartam utløser epileptiske anfall

Ikke riktig. På flere norske nettsider kan du lese om at aspartam kan føre til epileptiske anfall og at amerikanske luftfartsmyndigheter og US Navy har advart sine medarbeidere mot selv små mengder aspartam. Felles for nettsidene er at det ikke finnes noen kilde til påstanden.

Blogger Gunnar Tjomlid har skrevet en fabelaktig blogg om aspartam og viser til flere studier som peker på at aspartam hverken gir epileptiske anfall eller øker risikoen noe mer enn placebo.

4. Aspartam gjør deg overvektig

Ikke riktig. Selv om det i enkelte rottestudier er vist at rotter som får aspartam spiser mer, er det ikke riktig å si at aspartam gjør deg tykk. En endring i sultfølelse betyr ikke at du som menneske kommer til å spise mer mat. Mat er for oss mennesker mye mer enn bare sult og metthet.

Hos mennesker er det heller ingenting som tyder på at aspartam får deg til å spise mer. Faktisk så finnes det flere studier som peker på at det å drikke sukkerfri brus kan være en fordel når du skal ned i vekt eller holde deg unna den usunne maten. Hvis noe er det sannsynlig at det å drikke sukkerfri brus kan føre til at du inntar færre kalorier.

5. Aspartam lurer kroppen til å produsere insulin

Ikke riktig. Kroppen din blir ikke lurt til å produsere insulin. Aspartam får ikke kroppen din til å produsere insulin, ei heller får den kroppen din til å produsere noe ekstra når det kombineres med karbohydrater. Men uavhengig av det er det heller ikke slik at en eventuell insulinutskillelse får deg til å spise mer.

Det er ingen grunn til å få aspartam til å fremstå som noe annet enn hva det er. Disse produktene det brytes ned til er også helt ufarlig, gitt at man ikke overdriver inntaket.

6. Andre idiotiske påstander

Det kryr av oppdiktede og fantasifulle påstander om aspartam. Det gjelder ikke bare ovennevnte påstander, men inkluderer også:

  • Aspartam gjør deg dum.
  • Aspartam gjør deg avhengig.
  • Aspartam lurer deg til å produsere ulike hormoner.
  • Aspartam inneholder tresprit (som at ikke andre matvarer inneholder mye mer metanol…)
  • Aspartam kan gi deg AIDS, hodepine, dårlig hukommelse, hjertesykdom, hallusinasjoner, osv.

Felles for disse påstandene er at de er falske og uriktige. Enten fordi de rett og slett ikke stemmer, eller fordi de er vrengt på og skrevet i en kontekst hvor viktig informasjon utelates. At aspartam inneholder tresprit, er ikke noe å sperre opp øynene for, når vi vet at den samme metanolen finnes i større mengder i tradisjonell mat.

Felles for de stoffene aspartam brytes ned til er at de er ufarlige i de mengdene som tilføres, at kroppen enten produserer de selv i større mengder, eller at du får i deg større mengder via mat. At noe er giftig eller fører til (alvorlig) sykdom ved svært høye doser burde ikke skape bekymring. Slik er det med mye. Visste du eksempelvis at vann er giftigere enn aspartam?

Alt med måte: Velg vann som tørstedrikk, men har du først lyst på et glass sukkerfri brus eller noe annet som inneholder aspartam, så trenger du ikke miste nattesøvnen.

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.