6 ting treningsstudioet ditt bør ha

Personlig trener, Thomas Thoresen, gir deg her noen gode tips for hva du bør se etter når du velger treningsstudio.

Det er ironisk at plassen du drar til for å komme deg i form faktisk kan være det som holder tilbake fremgangen din mer enn noe annet.

Jeg kom over denne artikkelen på Arnold Schwarzenegger`s hjemmeside: http://schwarzenegger.com/fitness/post/Six-Things-Your-Gym-Must-Have, og jeg synes den var så bra at jeg tok meg den friheten å oversette den til norsk for å dele den med flest mulig. Artikkelen er skrevet av Sean Hyson, C.S.C.S.

Treningsstudioene har forandret seg mye siden Arnold svettet sin første dråpe på trening i 1962. De fleste er ikke interessert i om du når målene dine eller ikke. Så lenge de har gjennomstrømning, og forhindrer folk fra å ta livet av seg, bryr de seg egentlig ikke en dritt om du klarer å gå ned 5kg, fylle ut skjorteermene dine, eller bli bedre i idrett.

Men det gjør jeg.

Derfor har jeg kommet opp med noen punkter ditt  gym må ha for å hjelpe deg å bygge den kroppen du trenger, og ikke bare inkassere penger fra støttemedlemmer.

1. Gode instruktører

Selv om du ikke er interessert i personlig trening er det lurt å trene på en plass med ansatte som har peiling. Det skaper en bedre atmosfære og gir deg muligheten til å få fornuftige råd om du noen gang skulle trenge det.

En trener bør være sertifisert fra en seriøs organisasjon.

Dette beviser to ting

  • Personen har tatt seg bryet med å lese bøker og bestå en utfordrende eksamen.
  • Personen har en lidenskap for trening, og ikke bare er ute etter å tjene raske penger.

Enda viktigere enn sertifisering, er erfaringen, hva merittlisten til personen er, og hvem treneren har lært av.

Hvis en trener har en lang liste med gode resultater fra fornøyde klienter, eller (om treneren er ung) har lært av en som har det, har du funnet riktig person.

Det finnes flere trenere som ikke har masse fancy bokstaver bak navnet sitt, men som viser til bedre resultater enn en hvilken som helst PT. Jason Ferrugia er et eksempel. En kort samtale med ham er alt du trenger for å vite at mannen kan hjelpe deg å oppnå dine mål.

2. Bra utstyr

Jeg nekter å trene på et gym som ikke har et knebøystativ, og det burde ikke du heller om du ønsker å bli større og/eller sterkere.

Benkene bør være av mykt lær som lar den øvre ryggen din synke inn i dem. De bør være 30cm brede om de skal støtte deg ved tung pressing.

J-krokene som stangen løftes av fra, bør ikke være lavere enn at du slipper å rulle skulderbladene fremover for å få ut stanga.

Hvis du kan, tren på et sted som har en glute-ham raise benk. Dette apparatet har ingen make, uansett hva målet ditt er. Den trener hamstringens to funksjoner (å bøye knærne og å strekke ut hoftene) samtidig, og vil hjelpe deg å øke i knebøy, markløft og lette smerter i korsryggen.

Det er en ting ditt treningsstudio IKKE bør ha, og det er tolvkantete vektskiver. Det er vel egentlig bare et problem om du kjører markløft, og du KJØRER markløft, gjør du ikke?

3. «Skremselsfaktoren

Å gå på gymmet bør ikke føles som å komme hjem.

Du ønsker ikke at det skal være alt for komfortabelt. Det er fristende å velge et treningsstudio som er stille, hvor det er lite folk, og hvor flesteparten av de som trener der ser ut som bestemora di.

Da kunne du «kose» deg gjennom treninga, gå inn og ut uten å bli lagt merke til, og si til deg selv at du har trent den dagen.

Tro meg, dette er den største feilen du kan gjøre, og ingen treningsprogram, kostholdsprogram eller kosttilskudd kan veie opp for det, uansett hvor effektivt det måtte være.

Når du går inn på et gym bør du føle mye positiv energi, og littegrann nervøsitet – det er tankegangen du trenger for dine intense, fokuserte treningsøkter.

Jeg ville aldri ønsket å vært den sterkeste på gymmet. Derfra kan det bare gå nedover. Vil du bli stor og sterk må du trene med folk som er større og sterkere enn deg for å presse deg, inspirere deg, og få deg til å føle at resultatene du ønsker er både oppnåelige, men samtidig et lite stykka unna.

Du trenger et sted som gjør deg spent på nye utfordringer og redd for å falle bakpå. Fordi selv om jeg aldri vil ønske å være den sterkeste, vil jeg heller aldri tillate meg selv å være den svakeste.

Se etter et gym med intens musikk, gjerne en tavle med «beste løft», litt støv, få speil og kameratskap mellom medlemmene.

Selv om målet ditt bare er å miste litt fett rundt midja eller å ta deg selv på tærne vil du aldri komme deg dit ved å trene på et sted som minner deg om stua di.

4. Likesinnede mennesker

Jeg nevnte nettopp kameratskap. Uten dette kan du gjøre alt riktig, og få greie resultater. Med det, kan du gjøre alt feil, og få fantastiske resultater.

Tenk på hvor mange du ser på gym rundt omkring som ikke aner hva de driver med. Dårlig øvelsesteknikk, ingen treningsplan, og de spiser sikkert ikke en gang sunt når du kommer hjem. Som en fornærmelse er de fortsatt i bedre form enn deg.

Grunnen er som regel at de jobber ræva av seg, og de har «drivet» til å gjøre dette fordi de trener med likesinnete som deler deres mål, disiplin og apetitt på økninger

Kameratskapet Arnold hadde med kroppsbyggergutta på Gold`s Gym er legendarisk, men det er ikke engang sikkert han ville kommet seg dit om det ikke hadde vært for en lignende brorskap han hadde i Østerrike under oppveksten, som han skriver om i boken «The education of a bodybuilder».

Hver måned hadde jeg minst én uke jeg egentlig ikke hadde lyst til å trene. Det var disse dagene Karl(min venn) dro meg med likevel. Han sa «Jeg føler meg skikkelig bra i dag! La oss kjøre benkpress. La oss kjøre 25 reps i stedet for 20. Hva med en konkurranse? Ti shilling til den som greier flest. Det fungerte som bare det

Det ble ekstremt viktig å ha noen bak meg som sa «La oss gjøre mer, Arnold! Kom igjen! Et sett til! En rep til!» Og det var like viktig for meg å hjelpe noen andre…Jeg oppdaget at nøkkelen til effektive treningsøkter var konkurranse.

Også når du ikke direkte konkurrerer med andre på gymmet, blir bare det å vite at det finnes noen i rommet som bryr seg om treninga di så vel som sin egen blir et insentiv for å prestere. Jeg sa ovenfor at et bra gym ikke bør få deg til å føle deg som hjemme, men det bør være fylt med din type mennesker.

 5. Trafikk-kontroll

Gjør ditt beste for å dra på gymmet når du vet det er en hånsdfull andre seriøse der – ikke så mange at du ikke får bruke det utstyret du ønsker, men ikke så få at det føles som om du trener alene. Det bør være nok plass til at  du er bevisst på støyen og aktiviteten bak deg uten at det påvirker konsentrasjonen eller sikkerheten din.

Gymmet ditt bør alltid gi deg valgfrihet og en plan B. Hvis markløftplattformen er opptatt, bør det være et område du kan kjøre det uten at du ødelegger gulvet eller vekker opp naboen. Hvis kabel-stasjonen er opptatt bør det finnes strikk du kan rigge opp i stedet.

6. Mangel på tåpelige regler

Hvis det er en plass du bør kunne gi faen i samfunnets uskrevne regler, bør det være gymmet.

Utenom reglene som påvirker trafikkflyt eller sikkerhet bør det ikke være noen. Dette inkluderer å tørke svette av apparatene, ingen mobiltelefoner, og ikke stå foran manualstativene mens du løfter.

  • Hvis gymmet ditt ikke lar deg kjøre markløft, kom deg bort!
  • Hvis det ikke er lov å grynte litt eller slenge ut et bannord innimellom kan de dra dit pepperen gror.

Det er ikke viktig om de lar deg trene i sokker eller Vibrams(tå-sko), men det er en bonus om de gjør det.

Jeg mener at om de tillater folk å trene i skjorte med krage, bør de tillate en mote som faktisk påvirker hvordan en kan bevege seg. Trening med minimalistisk fottøy har store fordeler når det kommer til å aktivere visse muskler og å få en gunstig løftebane på løftet ditt. Det kan til og med bidra til å redusere smerter i kne og korsrygg.

Så, hvilket gym velger du?

Et råd som ofte gis i artikler om hvilket gym du bør velge, er å velge et som er på vei hjem fra jobb. Logikken bak er at du da ikke kan unngå å se det, og drar dit oftere på grunn av skyldfølelse.

For all del, se bort i fra dette rådet. Hvis du trenger å føle skyld for å trene, vil du ikke trene i utgangspunktet, og du bør finne motivasjon før du prøver å finne deg et treningsstudio.

Jeg har trent på treningsstudioer som har vært utrolig upraktisk rett og slett fordi de var fantastiske treningsstudio. Jeg har til og med krysset delstatsgrenser for å trene på spesielle steder, selv om jeg hadde et treningsstudio i gata der jeg bodde.

Når en ser bort fra fordelene ved å trene på en bra plass, førte dette til tre ting;

  1. Det førte til større forventninger til hver treningsøkt, og gjorde at jeg ble mye mer fokusert fordi jeg måtte ta meg ekstra tid, og planlegge en rute for å komme meg dit.
  2. Det fikk meg til å jobbe desto hardere når jeg først var der – jeg ville ikke reise så langt for å gjennomføre en treningsøkt med middelmådig innsats.
  3. Det ga meg en utrolig tilfredsstillelse å vite at jeg kjørte den ekstra mila for treninga mi. Bokstavelig talt. Jeg brukte ingen unnskyldning for å la treninga bli dårligere enn den kunne ha vært.

Når man er på det punktet kan man ikke unngå å ha fremgang. 

Fritt oversatt av Thomas H. Thoresen.

Referanse

  1. http://www.schwarzenegger.com/fitness/post/Six-Things-Your-Gym-Must-Have (originalartikkel)
Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.