5 superenkle grep for deg som vil endre livsstil til det bedre

Livsstilsendring kan være lettere enn du tror.

Cutting-Vegetables

Det er fullt mulig å komme seg ut av dårlige rutiner, inaktivitet og en generelt dårlig livsstil. Det kan virke som en umulig oppgave om du har vært fast i de dårlige rutinene over lang tid, men med riktig framgangsmåte kan det være lettere enn du tror. De følgende punktene kan hjelpe deg, ikke bare med å komme i gang, men å endre livsstilen din permanent.

1. Ikke bit over for mye på én gang

Her er det mange som går på en smell. Man bestemmer seg for at skal man bli slank og veltrent, men ender opp med å prøve å gjøre alt på én gang. På den måten ender mange opp med å miste motivasjonen etter en kort periode fordi det var vanskeligere enn de hadde forestilt strawberrychomperseg og faller dermed tilbake til gamle vaner. Begynn med én ting om gangen om du har problemer med å omstille deg. Får du til én ting øker motivasjonen og lysten til å klare mer. Sett deg gjerne realistiske delmål underveis som du jobber mot. Skriv f.eks opp målene dine på en tavle, lag en fin liste du kan printe ut å henge på kjøleskapet, eller finn en annen fin måte å få målene dine synlige på. Det viktigste er å forholde seg positiv til det man klarer å oppnå og ikke lage negativ fokus på det du enda ikke har klart å ta tak i enda.

2. Ikke begi deg utpå en designer-diett

Legg fokuset på å gjøre livsstilsendringer du kan leve med. Designer-dietter, som de fleste andre dietter, er ikke alltid noe man kan leve med i lengden. Begynn heller med å gjøre små endringer i kostholdet. Ikke tenk at du må bytte ut matvarer i lettvarianter og lavfettvarianter da det ikke er her det primære problemet ligger. Det er først og fremst snakk om å velge bort ferdigmat og halvfabrikata til fordel for mindre prosessert mat. Bare ved å endre matvarene kan man unngå en del uønsket fett, sukker og salt. Man bør også øke inntaket av mat som er mettende men som inneholder få kalorier. Grønnsaker er kalorifattig og noe en strengt tatt kan spise så mye man vil av. Det metter bra, har mye fiber og gir dermed mindre rom for overspising av annet. Man bør også tenke over hva man tilbereder maten i. Bruker du rapsolje eller margarin til steiking så bør du vurdere å bytte det ut med ekte smør eller cocosa som har flere positive egenskaper.

LES OGSÅ – Dette er de sunneste matoljene

3. Planlegging

Mange mener at det er vanskelig å holde et sunt kosthold fordi de har mangel på gode frokost og lunsjalternativer. Ofte så hører man at brødskiver og ferdigmat i kantina blir det letteste fordi de ikke har tid på morgenen til å lage matpakke. Det er faktisk ikke så problematisk å lage med seg matpakker som mange forestiller seg. Sett av et lite kvarter på kveldstid til å lage mat til dagen etter. En avokado og kyllingsalat er ikke mye hokus pokus, og tar bare noen få minutter å stelle i stand. Legg et eple eller annen frukt ved siden av og måltidet er komplett. Trikset er rett og slett planlegging og prioritering. Lager du en plan over måltidene du skal lage den neste uken så bruker du også mindre tid i butikken og du kjøper mindre unødvendige ting da du allerede har en klar liste over maten du trenger å handle inn.

4. Aktivitet

Ja, man bør sette av tid til en eller annen form for trening/aktivitet i hverdagen. Sliter du litt med å komme i gang og ikke vet hvor du skal begynne? Da kan det faktisk være en god idé å PhysicalActivityinvestere i en personlig trener som kan hjelpe deg med program, teknikk og ikke minst motivasjon til å prestere under treningsøkten. Hva med å lage en treningsgruppe med noen venner hvor dere går sammen og trener noen ganger i uka? Det er mange som syns det er kjedelig å trene nettopp fordi de trener alene, så å trene sammen med noen kan være det som er løsningen for å komme seg ut av sofaen. Da kan man også motivere hverandre om dørstokkmila er ekstra lang en dag.

Det er heller ingen som sier at du må trene 6-7 dager i uka. Ola og Kari Nordmann kan få mye utav trening 3 dager i uken. Det som derimot ikke holder er å sette seg på en sykkel med avisen i 60 minutter. Man må klare å presse seg selv for å få ønsket resultat og effekt av treningen. Nettopp derfor kan en treningspartner eller personlig trener være til god hjelp for mange.

LES OGSÅ – 6 litt mer «ukjente» effekter av treningen

5. Ja, du kan spise kake

0ben_jerry

Dette er det veldig mange som glemmer, eller rett og slett tror at ikke går an når man har en sunn livsstil. Det er ikke hva du spiser eller gjør en gang i blant som har noe å si for resultatene og livsstilen din, det er hva du gjør resten av tiden. Er det jul, påske, bursdagsfeiring eller ferie, så er det lov å kose seg litt med både kaker, is og mat. Det er faktisk veldig viktig at man tillater seg selv å «skeie litt ut» av og til da dette kan hjelpe på motivasjonen til å beholde den sunne livsstilen uten at man blir lei fordi man aldri unner seg noe. Det du derimot ikke bør gjøre er å bruke mat som et belønningssystem. Eksempel: Nå har du vært flink 6 dager denne uka, derfor fortjener du å spise alt du orker av snop den syvende dagen. Dette kan faktisk gi et anstrengt forhold til både mat og kosthold, som i verste fall kan føre til spiseforstyrrelser. Alt med måte.

Det å endre livsstil krever ganske mye fra mange, og om man har problemer med for store omstillinger på én gang så er det bedre å begynne i det små enn å bite over for mye på for kort tid. Husk også at det er ikke hva du gjør den ene dagen en gang i blant som har noe å si for resultatene dine, men hva du gjør resten av året. Er du aktiv, velger gode matvarer, kontrollerer inntaket og har et avslappet forhold til det hele så er du så godt som i mål. Og husk, Rom var ikke bygget på én dag.

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.