5 myter om veien til drømmekroppen

Det florerer av myter om å få det mange definerer som drømmekroppen. Dette er noen av de.

woman workout fitness posture

De fleste mennesker har en idé om hva som kreves for å komme i form og få «drømmekroppen». Noen tror at det tar ekstreme mengder med svette, selvdisiplin og at man må gi opp sitt sosiale liv og frihet til å unne seg et juksemåltid fra tid til annen. Andre påstår at for å få sixpack trenger man bare kjøpe et ab-wheel, shake-vekt eller liknende og bruke den 5 minutter om dagen. Målet med denne artikkelen er først og fremst å drepe noen av disse mytene som har omgitt oss i lang tid. Jeg vil også fortelle deg om hva som faktisk må til for å få den «perfekte» kroppen som alle ønsker.

LES OGSÅ – Til deg som vil ha lange og slanke muskler

Myte #1: En supertynn kropp er en sunn kropp

Dette er trolig den største myten av dem alle der ute. Hvis du ser et bilde av en fitnessmodell og tenker for deg selv, «herregud, hun er såååå pen, hun må være supersunn», så har jeg nyheter til deg: du kunne ikke tatt mer feil! Det å være tynn blir ofte forbundet med et sunnhet og noe alle skal sikte mot. Det fitnessmagasinene ikke forteller oss er hva alle disse fitnessmodellene må gjennom for å 5152cbb2a5f33f7f73f8f9cc4a798f28komme seg dit de vil. Selv om det å ha lite fett på kroppen kan være sunt innenfor en viss rekkevidde (10-18% for menn, 18-25% for kvinner) så må du for å få den «perfekte» kroppen regne med å kvitte deg med såpass mye fett at du må gå langt under hva som regnes som sunt. Visste du for eksempel at kronisk lave nivåer av kroppsfett er assosiert med forhøyet kortisol (stressnivåer), lav libido (testosteron produksjon), tap av menstruasjonssyklus og diverse spiseforstyrrelser, bare for å nevne noen. Noen kroppsbyggere er også rapportert å bli avhengige av koffein og andre sentralstimulerende midler som man finner i ulike «pre-workout»-produkter. Dette for å få energi til å presse seg gjennom endeløse timer med kardio og vekttrening i tillegg til et svært kalorifattig kosthold, hvor man ofte opplever konstant sult og tretthet. Så en av de viktigste trinnene er å erkjenne at det å være super-tynn ikke korrelerer med å være sunn. Faktisk kan det være ganske så usunt.

Myte #2: Å gå ned i vekt er like lett uansett hvor mye du veier

Mange der ute tror at det er like lett å gå ned i vekt om du er overvektig, normalvektig eller allerede relativt tynn. Sannheten er at det er mye lettere å gå ned i vekt når du er overvektig enn når du er tynn. En relativt tynn person (12-18% kroppsfett for menn, 18-25% for kvinner) vil ha mye større fitness-modelvansker med å miste de få ekstra kiloene enn en overvektig person (> 20% for menn,> 30% for kvinner). Hvorfor er det slik? Når du blir slankere, vil kroppen din jobbe «i mot» deg for å holde på resten av kroppsfettet som nå er en knapp ressurs. En person med høy mengde kroppsfett kan derimot lett bruke fett som energikilde.

For å illustrere dette – se for deg to personer som går på en ekspedisjon over Nordpolen. En av dem har en stor ryggsekk fylt med masse energirik mat. Han kan stoppe og spise når han vil, noe som gir han mer energi. Han vil dermed etter all sannsynlighet komme i mål på kortere tid. Den andre personen derimot, har en mindre ryggsekk og må derfor rasjonere maten sin i mindre måltider, ta flere pauser og ender dermed opp med å bruke mer tid på å gå den samme distansen.

Så hva hvis du allerede er relativt tynn – kanskje du allerede har gått ned endel kilo og ønsker å ta av de siste kiloene? Det du må være klar over da er at det kan ta deg mye lengre tid enn du forventet.

Myte #3: Med bare noen få enkle endringer kan du få samme kropp som fitnessmodellene

De fleste av oss har sikkert vært på en diett før og vet hvor vanskelig det er å holde seg til planen. Det krever enorme mengder selv-disiplin, mental fokus og kontinuitet for å lykkes. Fitnessmagasiner ønsker derimot å selge deg ideen om at det å se ut som en fitnessmodell er enkelt. Overskrifter som «5 enkle øvelser for å få sprettrumpe» og «Få sixpack med disse 3 mageøvelsene» kan lure mange. Det de ikke forteller deg er de endeløse timene med kardio, ekstreme kaloriunderskudd, avhengighet av sentralstimulerende midler og humørsvingninger disse utøverne må gå gjennom for å få den «perfekte» kroppen, som de ironisk nok bare kan opprettholde i noen dager av gangen.

Så et viktig spørsmål du bør stille deg før du starter opptreningen til Arnold Classic eller mr. Olympia er: er dette det jeg virkelig ønsker, og er jeg villig nok og disiplinert nok til å gjøre det harde arbeidet som kreves for å komme dit?

LES OGSÅ – Ikke tro på de 3 vanligste mytene om hvordan du oppnår sixpack

fitness-photographer-fort-lauderdale-0016

Myte # 4: Å komme i form innebærer at du må spise sunt døgnet rundt

Mange mennesker tror at det å komme i sitt livs form er noe som krever å gi opp sitt sosiale liv, og friheten til å nyte et godt måltid i ny og ne. Det er her folk glemmer å sette ting i perspektiv. På en side, for en kroppsbygger eller en fitnessmodell som jobber for å komme i form til neste konkurranse, er selvsagt alkohol eller snack ikke tillatt overhode i ukene før. Hvis du derimot er en normal person som bare ønsker å se slank ut å ha en sunn og veltrent kropp, så må du ikke tror at du må gi opp alle matgledene i livet ditt. Sannheten er at du kan kose deg – du kan spise din favoritt iskrem, sjokolade eller pizza på en ukentlig basis. Det er bare én hake: Du må begrense deg. I stedet for å spise hele pizzaen, ta ett eller to pizzastykker i stedet for hele pizzaen. Det er heller ikke nødvendig å spise hele boksen med iskrem for å dempe søtsuget. Dette høres enkelt ut på papiret – men er noe helt annet i praksis. Det er ingen hemmelighet at det å begrense seg selv er vanskelig, spesielt i sosiale settinger. Klarer du å lære deg dette derimot, kan du fortsatt nyte favorittmaten og drikken din 127857_zps0d4666aemens du fortsatt ser sunn og veltrent ut.

Et bra tips hvis du ikke klarer å moderere deg: velg deg en dag i uken (optimalt fordelt på 1-2 måltider), hvor du kan spise ubegrenset mengder av din favorittmat uten å tenke på de ekstra kaloriene. I det lange løp har disse kaloriene svært lite å si, så lenge du holder deg til et normalt, sunt kosthold i hverdagen. Men før du bestemmer deg for å hive deg over pizzaen eller chipsbollen, sørg for at du får inn en hard treningsøkt på forhånd. Dette reduserer risikoen for å legge på seg. Gjør deg fortjent til å spise karbohydratene dine – da smaker de mye bedre! 😉

Myte # 5: For å få drømmekroppen må du trene hver dag

Dette er trolig en av de største mytene der ute, som aldri virker å dø ut på internettet. Med mindre du trener for å være i den neste 300-filmen, bør et effektivt treningsprogram ikke å ta opp lenger enn 3-5 timer av tiden din hver uke. Tro det eller ei – de fleste av mine kunder kommer i sin beste form ved å trene bare 2-3 dager per uke. Nøkkelen her er å være tidseffektiv – i stedet for å kaste bort tiden din på endeløse timer med kardio og fancy mageøvelser (selv om det ser kult ut), bruk tiden på å gjøre fullkroppsøvelser som knebøy, benkpress og markløft. Faktisk, det å kun gjøre disse tre øvelsene 2-3 ganger per uke kan være mer enn nok til å se sunn og veltrent ut. Og ikke bekymre dere jenter – vekttrening vil ikke komme til å gjøre deg mer maskulin og bredskuldret. Hvis du ikke tror meg – les denne artikkelen.

LES OGSÅ – 9 myter om trening du må kjenne til

Kort oppsummert

Håper denne artikkelen gjorde ting litt klarere i  forhold til hva som faktisk kreves for å komme i form. Og som du forstår, det å bli supertynn er hardere enn folk flest tror. Hvis du er usikker på hvor tynn du vil være må du kanskje spørre deg selv dette spørsmålet: Hvor mye er jeg villig til å gi opp for å få den kroppen jeg vil? Det spørsmålet alene, kan hjelpe deg å avgjøre hva som er riktig for deg. Lykke til, og kontakt meg gjerne hvis du har noen spørsmål eller kommentarer.

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.