5 horrible myter om vektnedgang

Skal du ned i vekt bør du kjenne til disse 5 slankemytene.

t1

Det er lov å unne seg en fest….

Det finnes utrolig mange myter om å gå ned i vekt og redusere fettprosenten. Mens noen av disse er skapt av media er andre skapt på treningsstudioet – såkalt broscience.

Hvem har vel ikke hørt om sparebluss, dårlig og ødelagt forbrenning, og at dietten krever at du ikke rører alkohol på månedsvis.

Det er på tide å slå ihjel fem av de vanligste mytene.

1. Når du slanker deg, er det lett å havne i sparebluss

Det finnes ingenting som tyder på at dette fenomenet eksisterer. Verken vitenskap eller logikk tilsier at dette eksisterer. Hadde kroppen vår kunne tilpasset seg 100 prosent ville det gått an å forbrenne 0 kcal ved å ikke spise i det hele tatt. Dette er ikke mulig. Forbrenning av energi er nødvendig for å leve.

Det betyr ikke at kroppen ikke kan tilpasse seg.

Noe tilpasning skjer. Du kan forbrenne mindre, bli slapp og få større matlyst. Det kan gjøre det vanskeligere å gå ned i vekt, men det er langt i fra noe «sparebluss» slik begrepet blir brukt i dag.

VLCD studier (undersøkelser med store energiunderskudd) viser at du går ikke alltid like mye ned i vekt som energiunderskuddet skulle tilsi, men du går likevel mye ned i vekt.

2. Slanker du deg på feil måte, ødelegges forbrenningen

Du kan ikke ødelegge forbrenningen din ved å slanke deg på «feil» måte. Kroppen er en tilpasningsdyktig organisme og vil tilpasse seg etter hvert som du spiser mindre – men du vil ikke ødelegge noe som helst. Dessverre er det ingen automatikk i at kroppen følger deg slik du skulle ønsket.

Australske forskere har kommet frem til at overvektige personer som går ned tjue kilo ikke vil få tilpasset appetitten og forbrenningen slik de ønsket. Med andre ord vil kroppen være sulten og ønske at du skal gå opp i vekt igjen (ved å redusere energiforbruket). Det kan kanskje virke som dyster lesing, men det betyr bare at du må utvikle strategier som gir økt metthetsfølelse, mer energi og høyere forbrenning.

3. Skal du ned i vekt må du kutte ut alkohol og festing

Å leve sunt er ikke enten/eller. Å finne seg en middelvei er viktig.

Selv om det ikke passer seg med to dager på byen i uka, kan du fint nyte moderate mengder alkohol i sosialt samvær en gang i blant. Inntak av alkohol vil gi en hurtig reduksjon i fettforbrenningen, men så fort alkoholen er ute av kroppen viser forskning at du vil forbrenne litt ekstra med fett.

Likevel er det slik at alkoholen kan virke stimulerende på appetitten. Så før du popper den første av tre flasker champagne, kan det være greit å spise litt mat først. Så unngår du å spise for mye etterpå. På kort sikt har det ingen vesentlig betydning om du inntar 1800 kcal fra mat og 200 kcal fra alkohol, enn om du inntar alt fra mat.

Hva mener du er de største slanke- og vektnedgangmytene? 22 Svar

Det betyr ikke at det bare er å slå ut håret, men det betyr at du ikke må utelukke ting du setter pris på.

4. Jo mindre du spiser, jo mer går du ned i vekt

I utgangspunktet stemmer dette. Men i praksis ser vi at det blir vanskelig. Grunnen er helt enkelt at det er vanskelig å gjennomføre.

Amerikanske forskere publiserte i 2009 en studie som sammenlignet effekten av å redusere ennergiinntaket med hhv. 10 og 30 prosent. Ikke overraskende gikk personene som reduserte inntaket med 10 prosent mest ned i vekt.

Forklaringen er enkel. Det er mye enklere å forholde seg til et moderat underskudd av energi. Hvor enkelt det er å holde seg til dietten er av vesentlig betydning om du skal lykkes. Dette kan også være noe av årsaken til at mange opplever så god effekt av lavkarbodietter.

5. Du spiser sunt og lite, men går ikke ned i vekt?

Vi kjenner alle noen som spiser sunt, men likevel ikke klarer å gå ned i vekt. I denne sammenhengen argumenteres det ofte med at det må være noe feil med forbrenningen deres.

Noen har lavt stoffskifte. Men før du bruker siste rest av muskler og kommer deg opp av sofaen og bort til legen, kan det være greit å reflektere litt over problemet.

Vi vet at det er veldig vanlig å unnlate å fortelle om hvor mye vi spiser. Dette gjelder også når vi får beskjed fra forskere om at energiinntaket faktisk kan måles.

Hvor mye vi lyver varierer og avhenger av flere faktorer; blant annet utdannelse og inntekt, kjønn, vekt og flere psykososiale faktorer. Vi skal derfor være litt forsiktig med å kalle alle løgnere. I det samfunnet vi lever i dag er det kanskje ikke så rart at noen tar «en spansk en».

Det er derimot mindre sannsynlig at det er feil med forbrenningen når vi prøver å gå ned i vekt. Se heller over hva du spiser og hvilke justeringer du kan gjøre som gir økt metthetsfølelse, forbrenning, energi og bedre søvnkvalitet.

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.