5 grunner for hvorfor vi bør bevege oss mer

Om du trodde at det eneste som ga effekt var hard trening, bør du få med deg disse rådene fra personlig trener Fredrik Kvist Gyllensten.

walking

Vi er alle skjønt enige om at både trening og kosthold er viktig, men visste du at noe så enkelt som å bevege seg litt mer, også kan være svært effektivt? Om du trodde at det eneste som fungerte var hard trening med blodsmak i munnen tar du altså feil.

Fysisk aktivitet har en rekke positive effekter på helsa vår – og mange er ikke klar over den helsegevinsten som venter dem, bare ved å bevege seg mer.

Her får du 5 gode grunner til å bevege deg mer.

1. Risikoen for å dø kan reduseres

En undersøkelse som ble publisert i 2010 visste en tydelig sammenheng mellom hvor mye tid som ble brukt i sittestilling på fritiden og sannsynligheten for dødsfall i studiens periode. Studien så nærmere på over 120.000 mennesker over en 14 års periode – og tallene var tydelige:

  • Kvinner som satt mer enn 6 timer på fritiden sin, hadde 37 % større sjanse for å dø, enn de som satt 3 timer eller mindre.
  • Menn som satt mer enn 6 timer på fritiden sin, hadde 18 % større sjanse for å dø, enn de som satt 3 timer eller mindre.
  • Den øke risikoen for å dø gjaldt både tynne og overvektige mennesker.

LES OGSÅ – 15 minutter fysisk aktivitet om dagen forlenger livet med 3 år

2. Du holder deg lettere slank

Ifølge en undersøkelse fra 2008 fant forskerne en omvendt sammenheng mellom hvor mye kalorier du forbrenner utenom den planlagte treningen og hvor mye du går opp i vekt 6 og 12 måneder etter en diett.

Med andre ord: Jo mer du beveger deg utenom treningen, jo enklere er det å holde vekten.

3. Du kan blir smartere

At fysisk aktivitet og bevegelse gjør oss mer årvåkne, er det kanskje flere enn jeg som merker? Da er det også greit å få det bekreftet gjennom en skikkelig studie. Undersøkelsen fra 2010 slår fast at å mosjonere over en lengre periode gjør hjernen din mer utviklet – du bedrer rett og slett dine kognitive evner, som betyr å tenkning og det å tilegne seg kunnskap.

Et pluss i margen er det selvsagt at det også reduserer risikoen for nedsatt kognitiv funksjon (alzheimers, demens m.m).

LES OGSÅ – Dette må du vite for å forebygge sykdom og overvekt

4. Helsa kan forbedres

En norsk forskningsrapport fra 2009 konkluderte med at et miljø blottet for natur kan føre til disharmoni og en rekke negative effekter på både fysisk og mental helse.

Dette høre kanskje litt hokkus pokkus på, men forskningen er klar på at det å være i kontakt med turen er positivt for helsa. Blant de effektene man ser går igjen i undersøkelser, er at en tur i marka kan være smertelindrende og øke produktiviteten.

Ønsker du å vite mer om akkurat dette, kan jeg anbefale en veldig god artikkel i Men’s Health – Recapture your wild side.

5. Sjansen for å skade seg kan reduseres

Om de 4 ovennevnte argumentene ikke er nok, så vet vi også at stillesittende arbeid og monotone aktiviteter kan føre til uheldige tilpasninger i kroppen vår. Dette kan øke risikoen for skader og smertet – spesielt om du trener hardt ved siden at det å være latsabb.

Dette er en av grunnene til at mange vil oppleve at egenmassasje, tøyning, dynamisk oppvarming og rehabiliterende styrkeøvelser som effektive. Med slike strategier vil du kunne forhindre noen av de negative effektene av å være inaktiv i store deler av dagen.

Det burde kanskje ikke overraske noen at de får skader når de kombinerer stillesittende arbeid, mye tid foran tv’en og harde treningsøkter et par ganger i uken. Med gode oppvarmingsrutiner, større fokus på skadeforebyggende arbeid og mer bevegelse kan du forhindre dette.

Jeg vil legge til at mange av de nevnte studiene ser på korrelasjoner, og korrelasjon er ikke alltid lik årsak. Likevel viser resultatene samlet en tydelig positiv effekt av mer bevegelse – også utenom trening.

Mitt råd er – Beveg deg mer, sitt mindre og kom deg ut i naturen! Kroppen din vil takke deg, og du vil forbedre din fysiske og mentale helse!

Referanser:

  1. James Krieger.
  2. Leisure time spent sitting in relation to total mortality in a prospective cohort of US adults – Pubmed.
  3. James Krieger.
  4. Weight regain is related to decreases in physical activity during weight loss – Pubmed.
  5. Erickson KL et al. Physical activity predicts gray matter volume in late adulthood: the Cardiovascular Health Study. Neurology. 2010 Oct 19;75(16):1415-22. Epub 2010 Oct 13. PubmedFull tekst: jissn.
  6. Review: Biophilia: Does Visual Contact with Nature Impact on Health and Well-Being? – Pubmed, Full tekst.
  7. MensHealth: Recapture your wild side.
Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.