5 av de beste motivasjonsvideoene for olympisk vektløfting

Vektløfting er virkelig i vinden om dagen, og her ser du litt av hvorfor jeg liker det.

Dmitry Klokov

Dmitry Klokov

Vektløfting er virkelig i vinden om dagen, noe som demonstreres av den vanvittige økningen vi ser år for år i antall konkurrerende vektløftere her til lands. Siden 2008 har antall konkurrerende vektløftere i Norge doblet seg, og antallet kvinnelige deltagere nesten seksdoblet (!) seg.

Her på Fitnessbloggen merker jeg også stadig økt interesse rundt vektløfting – spesielt på diskusjonsforumet, og nylig fikk vi også en helt egen forumkategori for Vektløfting.

I tråd med denne utviklingen er det også på plass med mer vektløftingsrelevant stoff her på Fitnessbloggen, og her følger 5 av mine beste motivasjonsvideoer for olympisk vektløfting. 

1. Unbelievable Bulgarians

Denne videoen viser noen av verdens beste vektløftere på 90-tallet. Bulgaria gjorde det ekstremt bra, og treningen de gjennomførte har blitt mye omtalt i ettertid. «Det Bulgarske Systemet» – eller mer riktig coach Ivan Abadjiev sitt system – går kort forklart ut på å trene ofte, tungt, og enkelt. Rykk, Støt, Frontbøy og Knebøy står for nesten all treningen som gjennomføres, og 1 rep er hva det kjøres mest av – opp til daglig maksløft så og si hver dag. Det er i ettertid ingen tvil om at det ble brukt mye doping i dette miljøet på denne tiden, men det var de uansett ikke alene om, dessverre…

2. How Weightlifters Train

En flott video som viser litt av hvordan de beste vetkløfterne trener. Som dere ser er det ikke bare rykk og støt, men også mye knebøytrening. I perioder hvor beinstyrke står i fokus kan knebøytreningen til de beste vektløftere faktisk stå for rundt 1/4 av den totale treningsmengden (1).

3. 7 Minutes of Olympic Squats

Som forklart ovenfor trener vektløftere mye bøy, og denne videoen inneholder 7 minutter med noen av verdens beste løft i knebøy og frontbøy – helt uten utstyr (RAW). Beinstyrke er ekstremt viktig for en vektløfter, og det er funnet meget høye korrelasjoner mellom 1RM i Knebøy og 1RM i Rykk og Støt hos elite nivå vektløftere (0,875 – 0,95) (2, 3).

http://youtu.be/ekA1jW2FHXA

4. We Are Weightlifters

«This isnt just about lifting weights…. This is about having only one life… To become the greatest we can be… WE ARE WEIGHTLIFTERS.»

5. In Klokov we trust

En fantastisk video som viser en av verdens beste vektløftere – Dmitry Klokov – helt fra han startet som en liten, tynn gutt – til den dag idag!

Har du noen spørsmål om vektløfting? Spør i Vektløfting-underforumet.

Referanser

  1. A.A. Zeinalov, Grodno. Methods of Developing Leg Strength.Tiazhelaya Atletika. 1976: 29 – 31. Translated by Andrew Charniga, Jr.. Sportivny Press©. 2006. TEKST: sportivnypress.
  2. R.A. Roman, Moscow. Managing the Training of Weightlifters. Weightlifting: Sbornik Statei 9 – 17:1971 Translated by Andrew Charniga, Jr. Sportivny Press©. 2007. TEKST
  3. Stone MH et al. Relationship of maximum strength to weightlifting performance. Med Sci Sports Exerc. 2005 Jun;37(6):1037-43. Pubmed. 2005 – Relationship of maximum strength to weightlifting performance.pdf.
  4. NVF sin Årsberetning for 2013. Vektlofting.no. Mars 2014. 
Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.