4 viktige punkter når du velger løpesko

Trodde du du var på trygg grunn etter å ha valgt den dyreste modellen på hylla? Så enkelt er det dessverre ikke, men her kommer noen retningslinjer for hvordan du kan finne skoen som passer best til deg og dine behov.

1. Test pronasjonsgraden din

Å finne ut om du overpronerer, normalpronerer eller underpronerer (supinerer), er det viktigste tiltaket du må gjøre før du velger løpesko.

Å løpe med en alt for stabil eller ustabil sko vil kunne gi deg store smerter og belastningsskader. En slik test foregår ved at noen filmer deg mens du løper på mølle, og deretter analyserer løpesteget ditt. Dette kan blant annet gjøres hos Löplabbet.

2. Finn ut hvilken passform som er best egnet til deg

Er du plattfot, eller kanskje hulfot? Smal eller bred? Dette er alle faktorer som er viktige å ta hensyn til ved valg av sko.

Enkelte sliter med gnagsår grunnet plattfothet, mens andre igjen opplever strekk og kramper under lengdebuen når de løper. Noen merker og modeller passer bedre for plattføtter eller de med høy lengdebue enn andre. Få hjelp til å finne det som passer best til deg. En slik test gjøres enkelt ved å stå barfot på en speilkasse, for å finne ut hvordan trykket fra foten din fordeler seg.

3. Hvilket underlag skal du løpe på?

Om du løper i ulendt terreng eller på asfalt og tredemølle har mye å si for hvilken sko du bør velge, både for hvilket behov du har for demping og for stabilitet og såleprofil.

Å løpe med en normalt høyt oppbygget sko i terrenget kan fort føre til overtråkk, mens en lav terrengsko neppe vil gi deg den dempingen du trenger på hardere underlag.

4. Hvor langt og hvor ofte skal du løpe?

Holder du deg til raskere intervaller, løper du time etter time i rolig tempo, eller gjør du kanskje litt av hvert? Uansett vil det være forskjellige sko som egner seg best for de forskjellige treningstypene.

For intervalltrening og raskere turer vil det være fornuftig å investere i en lettvektssko som gir bedre kontakt med underlaget og bedre løpsfølelse, og som gjør det artigere å løpe fort. Er du ny på løping, sliter med skader eller holder deg til lengre turer på hardt underlag, er det fornuftig å velge en fulldempet mengdesko. Løper du 3-4 ganger i uka eller mer, er det en god idé å ha flere par å bytte mellom, gjerne både en lettvekter og en litt mer dempet modell.

Velg riktig

Ellers er det verdt å nevne at et par løpesko grovt regnet har ett års levetid, eller 100-150 mil for en fulldempet mengdesko, og noe mindre for en lettvekter.

Er du i tvil om hvilken sko du skal velge, ta deg tid til å finne ut hvilken som har den mest behagelige passformen til din fot, og la farge og utseende komme i andre rekke.

Til slutt kan det være greit å få med seg at sko må behandles litt annerledes enn det andre treningsutstyret ditt – de går nemlig ikke i vaskemaskinen. Ønsker du å beholde dempingen i skoene, får du greie deg med å skylle skoene i lunkent vann dersom de blir veldig skitne. Da varer de lengre, og du kan holde beina i gang uten leie skader.

Lurer du på noe annet om valg av løpesko? 25 Svar

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.