Derfor bør alle føre treningsdagbok

Treningsdagbok: Alle burde loggføre treningen sin. Det kan være forskjellen på seier og tap.

ark1

Et av de aller beste tipsene jeg kan gi deg er å føre treningsdagbok. Ikke bare er det motiverende å se seg selv slå gamle rekorder, det gir deg også muligheten til å se at du faktisk presser deg tilstrekkelig, slik at du faktisk blir sterkere.

1. Den lar deg måle fremgangen

Presser du ikke kroppen din, vil den heller ikke tilpasse seg. Ikke bare er det motiverende å se at vekter du sleit med for 8 uker siden nå er kjempelette, men hvis du ikke har fremgang, er det enklere å se på hva som er gjort feil og hva du kan gjøre annerledes.

Dette gjelder all trening hvor du kan måle arbeidet ditt, enten det er tiden på 3000 meteren, hvor mange repetisjoner på 80 kilo i benkpress eller hvor mange burpees du klarer på en bestemt tid. Noterer du ikke ned det du gjør, er det fort gjort at du bare trener på måfå, nesten uten mål og mening.

2. Den gjør deg mer motivert

Mange unnlater å prate om det aller viktigste for motivasjonen. Du kan lese så mye psykologi du bare vil, men er det noe som er effektivt, så er det å ha fremgang. Økning i styrke, utholdenhet, eksplosivitet osv gir motivasjon. Men om du ikke husker hvordan landet lå for 6 måneder siden er det ikke alltid like enkelt å vite hvordan det har gått.

En annen fordel er at du kan se på hva du gjorde sist trening, bite tennene sammen og bestemme deg for å slå den forrige treningsøkten, enten i form av antall kilo løftet, antall repetisjoner, serier, osv. Konkurrer med deg selv.

3. Den ser over skulderen din

Når du fører logg, enten det er trening- eller kostholdslogg, så vil du kunne få positive og oppmuntrende innspill av andre i din situasjon, eller med verdifull erfaring. Det vil også kunne legge et positivt press på deg.

Har du lyst å skrive at du sluntret unna knebøyen, eller at du mistet besinnelsen og spiste en hel grandiosa? Loggen kan gjøre deg ekstra disiplinert. På samme måte er det også fantastisk morsomt å slå gamle rekorder, når man vet at man alltid har noen å dele de med.

Våre skribenter og forum-medlemmer har en fin og blandet miks av erfaring og teoretisk kunnskap, som vil kunne være verdifullt for deg som ønsker tips eller forbedringer i trening/kostholdsprogrammet ditt.

4. Den gir struktur og forutsigbarhet

Det finnes riktig nok de som responderer på treningen bare ved å trene. De kan gå fra apparat til apparat, kjøre seg til utmattelse, og etter en stund har de lagt på seg mange kilo muskler. Men alle er ikke slik, faktisk har de færreste så gode gener at de bare kan trene uten å tenke på noe.

Oss vanlige dødelige må ha struktur for å oppnå noe. Treningsdagboken gir deg et ansvar for å utrette noe. Du har ikke lyst å bare sette et stort kryss over mandagstreningen med knebøy og utfall. Det er i alle fall ikke spesielt kult om noen skulle finne på å se i den. Det samme gjelder om du skipper alle beindagene.

Jeg vil anbefale å lage en bruker på forumet vårt, og starte en loggbok. Vi har en mengde flinke brukere som kommer med innspill, tips og gode råd.

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.