Disse 4 supermatvarene funker faktisk

Det finnes mye «supermat» i kosttilskuddsbransjen, men det meste er bare juks og fanteri. Disse 4 matvarene er den virkelige supermaten – vitenskapelig bevist.

Foto: LCHF-bloggen

Foto: LCHF-bloggen

«Supermat» er et populært buzz-ord… Om den seneste trenden handler om å etterligne de gamle amerikanske teknikkene for å tilberede mais, eller å spise altfor mange bananer, så er de fleste «supermatvarene» kun enda en mislykket sølvkule, og skuffer alle som kjøper «hypen» i håp om å finne en snarvei til målet.

Examine.com har funnet fram en kort liste over matvarer som faktisk kan kvalifiseres som supermat basert på faktisk vitenskap.

LES OGSÅ – Supermat er bløff og lureri, variasjon er det viktigste

Hvitløk

Det finnes sterke beviser som foreslår at hvitløk kan forbedre den sirkulatoriske (hjerte/blodomløp) helsen ved å gi bedre blodsirkulasjon, redusere blodtrykk, og forbedre kolesterolnivåer. Hvitløk fungerer også som en antioksidant da den hjelper til med enzymaktiviteten til glutation som er et antioksidant-enzym. Det finnes også bevis for at inntak av hvitløk kan holde unna infeksjoner i de øvre luftveiene. Det har til og med anti-kreft effekter. Å spise 1-2 hvitløksfedd om dagen er en av de sunneste vanene du kan ha.

Mørke bær

Mørke bær, inkludert blåbær, har høyt innhold an antocyaniner. Antocyaniner fungerer som ThinkstockPhotos-175937679antioksidanter og kan redusere skaden på DNA’et som følge av oksidering og stress.

Eldre kan med fordel ta tilskudd med mørke bær eller spise mørke bør for å forbedre hukommelsen. Mekanismen bak denne effekten – økt nivå av en vekstfaktor kald BDNF – kan potensielt fungere i unge folk også, men her trengs det mer forskning til for å bekrefte effekten.

Spirulina

Spirulina er en blå-grønn alge som består av 55-70% protein. Det er trygt å ta som tilskudd og gir en anti-inflammatorisk- og antioksidanteffekt.

Studier viser at å ta tilskudd av spirulina kan øke blodnivåene av gallesyre, en karakteristikk sett ved Gilbert’s syndrom. Mennesker med Gilbert’s syndrom har lavere risiko for diabetes og overvekt, og i tilegg, kardiovaskulære og neurologiske sykdommer. Dyrestudier foreslår at spirulina også beskytter nervecellene, men studier på mennesker trengs her for å bekrefte effekten.

Dessverre så smaker spirulina verst av alle tilskuddene på denne lista.

LES OGSÅ – 11 matvarer som gjør deg sunnere

Grønne blader

Grønne blader inneholder høye mengder nitrat. Du finner faktisk også mye nitrat i beter og rødbetejuice er et legitimt ergogenisk hjelpemiddel og pre-workout-tilskudd. Alle grønne blader har 166150069relativt høyt innhold av nitrat så den kresne har litt å velge mellom.

Nitrater forbedrer også blodsirkulasjonen ved å utvide blodkarene. Å spise nitratkilder daglig vil hjelpe å senke blodtrykket over tid.

Ikke hør på trendene

«Nye» supermatvarer er nesten alltid for bra til å være sant. Ikke stol på at media forteller deg om de nye oppdagelsene innen mat og ernæring. Les studier, og ikke bare sammendraget!

Å unngå trender og «hypes» vil spare deg for mye penger i det lange løp. I stedet for å se etter en snarvei, velg ut et par ekte supermatvarer og legg de til kostholdet ditt, og samtidig gjør små livsstilsendringer over tid.

Originalartikkelen finner du på Examine.com.

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.