4 fantastiske grunner til at alle jenter burde trene styrkeløft

Det finnes mange grunner for jenter å trene styrkeløft! Her får du 4 av de beste.

Ingaosk2

Foto: Inga/Oslo SK, av Per Gunnar Roalkvam

Styrkeløft er en fantastisk måte å trene på. Derfor skriver jeg denne lille hyllesten til styrkeløft! Det finnes mange gode grunner for at jenter burde trene styrkeløft, og her er 4 av de beste grunnene etter min mening.

HanneAskim

Foto: Hanne/Askim SK

LES OGSÅ – Kamilla løftet seg til norgesrekord med 170kg i markløft! 

1. Du slipper å tenke på hvordan du ser ut 24/7

Hva er det vi jenter er notorisk flinke på? Jo, å være besatt over hvordan kroppen vår ser ut. De aller aller fleste trener for å se bedre ut, og for all del, det er ingenting i veien med det. Det jeg hører fra de fleste styrkeløftjentene jeg snakker med er at det mest frigjørende ved styrkeløft er at fokus blir lagt over på prestasjon, ikke utseende. Dette reduserer stresset ved det stadig økende kroppspresset en opplever.

Og når det er sagt:

2. Du får ikke noe dårligere fysikk (tvert imot)

Natalie odinsk

Foto: Natalie/Odin SK

Har du kun trent for pumpen lenge og går over til å ha et større fokus på baseøvelser og nødvendige støtteøvelser så vil denne endringen i treningen (sammen med nok mat) mest sannsynlig gjøre at kroppen din begynner å endre seg til det positive – mer enn du kanskje tror. Sliter du med at musklene ikke vokser så kan styrkeløft gjøre at det løsner, og sliter du litt med vektnedgang så kan faktisk styrkeløft gjøre at du går ned i fettprosent mye lettere enn om du skulle kun tenkt kaloriunderskudd og trent kardio/lett pumping på gymmen, fordi du faktisk spiser nok, slapper mer av, og blir sterkere.

3. Du får et mer avslappet forhold til mat

En annen ting som styrkeløft kan ha positiv innvirkning på er det overdrevne fokus på mat og kalorier. Som styrkeløfter er det ekstremt viktig at du spiser nok slik at du presterer bra, og hvilken lettelse det er å tenke «du må huske å spise nok og sunn mat så du blir sterkere», enn å tenke «å nei, jeg kommer til å legge på meg om jeg spiser litt i overskudd.» Som nevnt over så vil styrkeløftrettet trening og nok bra mat heller forbedre fysikken din.

Styrkeløft + nok og bra mat = <3

Irene BergenSK2

Foto: Irene Bergen SK

4. Du blir sterk som f**n

Hvor kult er det vel ikke å kunne si at du som jente markløft’er mellom 2-3x kroppsvekt, benkpresser kroppsvekt eller over, og knebøy’er 1,5-2x kroppsvekt? Man føler seg rett og slett RÅ når man leker med slike vekter. Om ikke det gir selvtilliten en skikkelig boost så vet ikke jeg!

Jentene elsker det

NinazOslosk4

Foto: Ninaz/Oslo SK

Styrkeløft har fått meg til å bry meg mer om hva kroppen min kan gjøre og mindre om hvordan den ser ut. Fordi styrkeløft er så målbart har jeg for første gang på mange år klart å holde kontinuitet i treningen min, og trening har gått fra å føles som en plikt til å være en veldig viktig del av hverdagen min. – Ninaz/Oslo SK

inga OSK1

Foto: Inga/Oslo SK, av Ola Pettersson

Jeg liker styrkeløft blant annet fordi at fokus ligger på prestasjon. Ingen bryr seg om hvordan du ser ut! – Inga/Oslo SK

ruth OdinSK

Foto: Ruth/Odin SK

Marie OSk3

Foto: Marie/Oslo SK

Har DU lyst å prøve styrkeløft? Ikke nøl! Ta kontakt med nærmeste klubb. Sjekk hvilke klubb som er nærmest deg på styrkeloft.no.

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.