36 tilfeldige tanker om trening og kosthold

Hvordan bør man trene? Hvordan bør man spise? Spørsmålene er mange. Her gjør jeg et forsøk på dele noen av mine tanker rundt trening og kosthold.

De sprekeste jeg kjenner, holder seg aktive hver dag. Gjerne med aktiviteter de liker. De er også glad i å trene styrke – gjerne så tungt som mulig.

Ønsker du å bygge muskler, så anbefaler jeg deg å kaste både proteinbarer og sportsdrikke. Gå heller for egg og biff!

Nedenfor vil jeg presentere noen tilfeldige tanker jeg har om trening og kosthold. 

Ja takk til fiskeolje

  • De fleste mennesker trenger tilskudd av fiskeolje for å kontrollere inflammasjon. Mange av hjernens funksjoner kan også bli kraftig forbedret med et kosthold uten sukker og heller med mer fett (spesielt DHA fra fisk/fiskeolje).
  • Å spise 6 ganger på en dag gir ingen metabolsk fordel sammenlignet med om man skulle spist 2-3 ganger om dagen. Det handler fortsatt om kalorier, blodsukkeret og insulinkontroll. Husk: Flere måltider øker ikke forbrenningen.
  • Går du ned mer enn én kilo på en uke er nok ikke alt dette fett. Går du opp mer enn én kilo på en uke, er nok ikke alt dette muskler heller. Når det gjelder vektnedgang må man regne med at det første som «slipper» er overflødig vann.

Livsstilsendringer vil alltid være viktigst

  • De fleste mislykkes med dietten i det lange løp. Livsstilsendringer er det som teller.
  • Før du lytter til legen eller naboen; lytt til kroppen din.
  • Innse at det ikke er mulig å spise alt som er godt. Men innse også at det er veldig mulig å unngå alt som er ille.

Balanse er nøkkelen til suksess

  • Pushups er en god styrkeøvelse! Klarer du 10-12 repetisjoner med 3-4 sett styrker du bryst, skuldre, triceps og biceps. Øvelsen krever ingen maskin eller noe utstyr og du kan gjøre dem hvor som helst.
  • Fettreduksjon er 60% ernæring, 20% trening, 20% søvn og stress. Denne ligningen er 100% funnet på, men du skjønner poenget.
  • Å trene for mye fører ikke til gode resultater. De fleste løfter ikke tungt nok til å få sterkere og større muskler.
  • Kvinner får ikke klumpete muskler fra vekttrening eller proteinpulver. Hvis det var så lett, ville de fleste gutter i dag vil se ut som Arnold.

Sunt kosthold forebygger sykdom

  • Det er aldri for sent å bygge muskler. Det blir faktisk bare enda viktigere med styrke og muskelmasse når en blir eldre.
  • Den eneste virkelige kuren er forebygging. Bli ikke syk i utgangspunktet. Forebygg med et sunt kosthold, trening og sunne vaner. Hvis ikke, kan du få en lang vei tilbake til helsen etter sykdom.
  • Hvis du spiser hele matvarer som har eksistert i over 1000 år, har du sannsynligvis en sunnere og mindre overvektig kropp.
  • Hold deg unna sukker.

Vit forskjellen på sunn og usunn mat

  • Det er ikke teskjeen med sukker i kaffen hver dag som ødelegger for deg. Det er den ”sunne» frokostblandingen, ”sunne» juicen/smoothien, muslibaren du snacker på, og det ”hjertegode” margarinet.
  • Frukt er bra. Praktisk, næringsrikt og søtt. Naturens eget godteri, rett og slett.
  • De to største truslene mot helsen vår er betennelse og insulinresistens.
  • Jeg hater å jogge – jeg elsker å løpe. Fort!

Ikke la reklamen lure deg

  • Aldri hør på reklamen som forteller deg hva som er sunt. Hvis en matvare må markesføres mye, trenger den nok ikke å spises.

    Dette bildet er manipulert..finn 1 feil

  • Det finnes ikke noe slikt som punktreduksjon av fett. Det er sannheten. Dessverre.
  • Størrelse 32 for kvinner er som six pack abs for tynne menn – latterlig, funksjonløst og farlig. Strong > skinny.
  • Du vil aldri se ditt ut beste hvis du ikke innser viktigheten av å lage mat og å tilberede maten på forhånd. Ikke la den dårlige maten i kantina ødelegge for fremgangen din.
  • Den beste måten å spore framgang på når det gjelder fettredusksjon er ved å ta bilder av deg selv. Bilder lyver ikke.

Øv på det du vil bli flink på

  • Lær hvordan du kan utforme et program som vil bringe deg nærmere målene dine, eller få noen til å gjøre det for deg. Folk får andre til å vaske bilen sin, rengjøre huset sitt, og hjelpe med regnskap og økonomi, men de fleste vil aldri investere i noen til å trene dem eller hjelpe dem med å sette opp et treningsprogram eller en diett.
  • Hvis du ønsker å bli bedre til å løpe, løp! Bedre på sykling? Da må du sykle, osv. Trening er spesifikk.
  • Ikke alle trenger å spise lavkarbo eller lavfett. Men alle trenger absolutt å spise ekte mat.
  • Ikke alle trenger å løpe maraton eller ta markløft 2 x sin egen kroppsvekt, men alle har et behov for å holde seg aktive. Så hold kjeft, få rævva opp fra sofaen og gjør noe!

Mange veier til Rom

  • Det finnes ingen riktig måte for noe. 20 forskjellige måter kan gi deg resultater.
  • Når noen sier «jeg leste det et sted», så ikke hør på dem mer. Stol til slutt på deg selv.
  • Fyll deg selv ofte med ekte god mat. Unn deg selv sjelden god junk food.
  • Spis mat med kort holdbarhetsdato.
  • Mer viktig enn når du trener, er at du trener. Stopp med unnskyldninger og finne en måte å holde deg aktiv på.

(Fra http://rajganpath.com/. Harder. Better. Faster. Stronger):

  • This is 2011. Eat a damn pizza every once in a while. But eat that damn pizza only once in a while..
  • Yoga is awesome. But so it strength training and running and MMA and rock climbing and surfing and swimming. So what is the awesomest? Realizing nothing is is what is awesomest.
  • Low intensity cardio, medium intensity cardio, high intensity cardio – they all suck. Save your time and focus on full body moves that improve performance.
  • And NO, you don’t have to be an athlete to worry about performance. Performance is everything from waking up ache free to living without medication to being able to play with your kids to performing sufficiently in the bedroom to being able to tackle whatever life throws at you..

Til slutt. Det viktigste av det viktige…

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.