12 treningsmyter du ikke bør la deg lure av

Dette er 12 påstander du ikke bør følge, om du vil maksimere treningseffekten.

En viktig del av Fitnessbloggens virke er å opplyse folk om hva som er riktig og galt om trening.

Sist gang tok jeg for meg fem av de vanligste mytene om å gå ned i vekt. Der lærte du blant annet at sparebluss ikke eksisterer, at forbrenningen ikke ødelegges ved å være på diett og at man nødvendigvis ikke går mer ned i vekt ved å spise mindre.

Denne gangen skal vi ta for oss 12 av de vanligste mytene om trening. 

Ikke bortkastet å gå seg tur

1. Du får flat mage av situps

FEIL! Denne myten har vi avlivet mange ganger. Det som gir flat mage er et energiredusert kosthold i kombinasjon med tung styrketrening. Situps og andre mageøvelser har trolig ingen effekt på fettprosenten og midjemålet.

Ønsker du å vite hvordan du får flat mage, bør du heller lese denne artikkelen.

2. Du blir stor av styrketrening

FEIL! Styrketrening øker energibehovet ditt. Spiser du det samme som du gjorde tidligere og trener styrke vil du faktisk gå ned i vekt og størrelse. Styrketrening gjør at du prosentvis legger på deg mer muskelmasse når du går opp i vekt. Opp i vekt går man derimot av å spise mer.

3. Det er bortkastet å gå seg tur. Da kan man like gjerne ligge på sofaen

FEIL! Denne enten/eller-holdningen har ikke rot i verken forskning eller praksis. Myndighetene minimumsanbefaling for fysisk aktivitet er tretti minutter om dagen. Skal vi tro amerikanske forskere vil man ved å øke dette til 60 eller 90 minutter, 5-7 ganger i uken både kunne gå ned i vekt og holde kiloene unna.

I et helsemessig perspektiv er det også godt dokumentert at inaktive vil få en betydelig gevinst av å sitte mindre på rumpa og bevege seg mer.

4. Trening før frokost gir økt fettforbrenning

DELVIS FEIL! Å trene på tom mage, enten det er til frokost eller lenge etter et måltid vil gjøre at man prosentvis forbrenner mer fett mens man trener. Kroppen vil derimot kompensere for dette etterpå ved å forbrenne mer karbohydrater. Det som betyr noe er hva som skjer i løpet av en hel dag.

Energiforbruket er viktigst for fettforbrenningen

5. Styrketrening gjør deg mer langsom

FEIL! Om du går opp i vekt må du regne med å bli mer langsom. Styrketrening med maksimal mobilitet, enten gjennom eksplosiv teknikk eller ved å løfte tungt vil gjøre deg raskere og mer eksplosiv. Dette gjelder enten man spiller fotball, er høydehopper eller bokser.

6. Rask gange er best for fettforbrenningen

DELVIS FEIL! Som i punkt fire vil det viktigste være hva som skjer i det lange løp. Rask gange vil prosentvis forbrenne mer fett enn om du skulle gjennomført samme treningsmengde med intervalltreningen – men i et tjuefiretimers-vindu er det viktigste energibalansen. Er forbruket av energi større enn inntaket, så kan du regne med å ha forbrent en del fett. Spesielt om du har spist sunt og har trent styrke i tillegg.

7. Spinning gir deg større lår og legger

DELVIS FEIL! På spinning og lignende timer hvor man trener med høy intensitet og tråkker på pedalen x antall tusen ganger, så er det utholdenheten man trener. For utrente kan man derimot registrere en liten økning i muskelmasse og styrke. Dette bekrefter blant annet en tolv uker lang undersøkelse med bodypump gjort på nitten jenter.

8. Jo mer man trener, jo bedre resultater får man

DELVIS FEIL! Mange vil ha god effekt av å trene mer, men de aller fleste vil komme til et punkt hvor mer trening kan ødelegge for fremgangen. God treningseffekt handler ikke bare om hvor mye du trener. Det handler også om hvor god kvalitet det er på øktene, og at treningsmengden står i stil til blant annet forutsetninger, kosthold og hvile.

Man blir ikke større av å trene styrke

9. Muskler veier mer enn fett

DELVIS FEIL! Mens ett kilo muskler og ett kilo fett av åpenbare grunner må veie det samme, vil musklene veie mer om det skulle vært slik at man hadde tatt et stykke av hvert med samme omkrets. Forklaringen er at muskler har høyere massetetthet.

10. Kvinner blir store av styrketrening

FEIL! Som vi var inne på i punkt to er det ikke mulig å bli stor av styrketrening alene. Styrketrening øker hvileforbrenningen og gjør at mer av den maten du spiser blir muskler og mindre blir til fett. For jenter som bare har fem prosent av testosteronproduksjonen til menn er det ingenting å frykte. I beste fall kan de få en flott og attraktiv kropp. Stor blir man -BARE- av for mye mat. Å skylde på styrketreningen er bare tull.

11. Å trene er en dårlig slankemetode

DELVIS FEIL! Flere eksperter, og spesielt de med lavkarbo-bakgrunn har i den senere tid hevdet at trening ikke hjelper deg ned i vekt. Argumentet som er hyppigst brukt er at trening gjør deg sulten – og at dette får deg til å spise mer enn det ekstra forbruket du har ved å trene.

Forskning fra de siste tjue årene avkrefter derimot denne myten og viser at trening, spesielt med høy intensitet gjør det enklere å havne i energiunderskudd når dagen er ferdig. Man bør likevel utvise moderasjon og forstå at ingen trening kan kompensere for et usunt kosthold – og at kostholdet derfor er det viktigste.

12. En god treningsøkt innebærer at man er stiv og støl etterpå

FEIL! De fleste av oss har opplevd å bli stiv og støl i muskulaturen i dagene etter trening, spesielt hvis vi har prøvd noe nytt. Denne stølheten har ingenting med hvor godt du har trent. Denne myten har vi også tatt livet av tidligere på bloggen.

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.