10 uker igjen til NM

Det er nå to og en halv måned igjen til NM. 7 jenter har blitt til 5. I denne artikkelen får du Gunnars analyse av den siste uken, samtidig som vi har intervjuet Anneli.

IMG_1780

Det er nå cirka 10 uker igjen til Norgesmesterskapet, og konkurransen blant de 5 gjenværende jentene begynner å tilspisse seg. I den femte delen av artikkelserien, vil dere få høre Gunnars egen bedømming og analyse av jentene, samtidig som vi presenterer et spennende intervju av Anneli nederst i artikkelen.

I den første delen ble vi bedre kjent med jentene og sporten. Den neste uken ble vi med jentene på trappeløp i ganåsen og intervjuet konkurransecoachen deres, Gunnar Strand Jacobsen. I den tredje uken fikk vi se med det blotte øye hvor effektiv en god diett kunne være.

I den fjerde delen av artikkelserien fikk vi blant annet vite at to av jentene dessverre hadde trukket seg. Vi fikk også være med på poseringstreningen deres med Siw-Hege og Paul Rusten, samtidig som vi intervjuet Christine og Vilde.

Nora, Jeanette, Anneli og Vilde

Gunnars egne ord om utviklingen

I uke 28 var jeg på ferie, og hadde derfor ikke sett jentene på over to uker, da vi møttes sist fredag. Alle justeringer som ble gjort uken før, gjorde jeg over telefon, basert på tilbakemeldingene jeg fikk fra utøverne selv om vekt og målinger.

Nå som jeg er hjemme i Trondheim så foretrekker jeg å se på dem face-to-face hver uke, for å fange opp detaljer jeg mener må endres på, og også fordi det å møte dem på den måten er en mye bedre måte å fange opp ting jeg trenger å vite på.

Nei til spisedager

Forrige lørdag, da jeg var på Kreta, fikk jeg melding fra både Christine og Jeanette om at de var veldig sultne og slitne, og med forespørsel om de ikke kunne få spise litt ekstra mat den dagen. Siden jeg ikke kunne se dem og vurdere ordentlig om de var sultne fordi dietten virket og de hadde trent mye, eller om de var sultne og utslitte fordi jeg faktisk hadde kjørt dem for hardt, valgte jeg å være slem og si nei til begge to.

Det hadde jeg ganske dårlig samvittighet for etterpå, for jeg visste at de hadde vært gjennom en temmelig hard uke, og Christine hadde ikke engang hatt en eneste dag med oppkarbing eller spisemåltid siden starten av dietten sin enda!

Beklageligvis hadde kyssesyke og andre faktorer gjort at Anja og Camilla måtte trekke seg den foregående uken, så denne uken skulle jeg bare følge opp de resterende fem.

Jentenes utvikling den siste uken

Christine

Jeg tittet på Christine på torsdag. Hun hadde vært forkjølet i over en uke, og følte seg sliten. Det som er morsomt med Christine, er at hun har bygd bra med muskelmasse etter at hun begynte på diett. Samtidig har hun mistet fett, og det er jo en meget bra prestasjon. Det var synlig fremgang på henne siden sist jeg så henne også, og hun fikk velfortjent klapp på skulderen for godt jobbet.

Nå er det bare 8 uker igjen til Stavanger Open, og derfor trenger også Christine den resterende tiden og kreftene til å konsentrere seg om å miste siste rest av fett og bli deffet, så vi ble enige om å ikke lenger prøve å legge på henne mere muskler, og heller kutte ned 150 kalorier per dag på dietten, og også øke cardioen litt fra de ca 45-60 min per dag hun har ligget på så langt.

Jeg foreskrev også at hun skulle ta treningsfri i helgen, i håp om å riste av seg forkjølelsen raskere, og tilbakemeldingen nå i dag (søndag), er at hun kjenner seg bedre.

Nora (personlig blogg: Fitnessnora)

Nora er fortsatt i fin rute, med god fremgang siden sist jeg tittet på henne. Det var kommet frem nye detaljer på overkroppen, og beina var blitt vesentlig mere markerte. Hun hadde så bra nedgang i vekt at vi bestemte oss for å kutte ned litt på kardioen neste uke, for å la kroppen hennes hente seg litt inn etter de siste ukers med hardkjør. Vi la også inn noen ekstra kalorier på lørdag i form av sushi, ris og jordbær.

Anneli (personlig blogg: FreakyFitness)

Anneli hadde også hatt fin fremgang siden sjekk, og også for hennes del la vi inn litt ekstra mat i helgen i tillegg til nedgang i mengden cardio for neste uke. Forøvrig lot vi dietten stå som den er.

Jeanette

Jeanette ble enig med meg for to uker siden om at hun måtte gi litt ekstra gass for å ta igjen det hun hadde tapt under ferien. Dette har hun gjort, og hun har nå tatt igjen en stor porsjon av den tapte tiden. Et par uker til med ekstra gass, så er hun tilbake i helt riktig spor igjen, og kan følge et mer normalt opplegg den siste tiden.

Hun hadde hatt så bra fremgang siden siste sjekk at jeg også for hennes del la inn ekstra mat i helgen, både for det psykiske sin del, og for å gi kroppen et lite løft slik at den ikke blir utkjørt og flat.

Vilde

Alle jentene har hatt super fremgang denne uka, og Vilde er intet unntak. Stor nedgang i fettprosent, og i likhet med Christine, så har også Vilde bygd litt muskler på dietten, spesielt over skuldrene og øverst på ryggen. Hun følger et knallhardt treningsprogram der kroppen trenes på vanlig vis i en 4-splitt, med en femte treningsøkt lagt inn på lørdagene der hun kjører gjennom skuldre og øvre rygg en ekstra gang. Programmet er så hardt at jeg var i tvil om hun ville takle det, men hun insisterte på å prøve, og det har uten tvil fungert for henne.

Det er sushi som står på ønskelisten til nesten alle jentene denne uka når de vil ha noe ekstra mat i helgen, så Vilde, ble «beordret» til å spise en god porsjon sushi med ris, og noen grove rundstykker på lørdagen.

Her får jentene kyndig veiledning av Paul Rusten

Veien videre

Planen for dem alle fem er å bli i form så tidlig som mulig, slik at de kan spise litt mer inn mot konkurransen, og samtidig trappe ned på cardio slik at musklene blir så fyldige som mulig på selve konkurransedagen. Med det mål for øye har vi valgt å kjøre på ganske hardt nå en periode, siden det er tidlig i løpet enda og de fortsatt har psykisk og fysisk overskudd til å stå på ekstra. Alt fettet de får bort nå, er fett de slipper å bekymre seg for senere.

Jeg må også få føye til at det er en morsom og lett jobb å være trener når man har så dedikerte og flinke utøvere som dette å jobbe med. De gjør det vi blir enige om 100% hver uke, klager aldri, og er blide og positive hele tiden. Virkelig en drøm for en coach!

Intervju med Anneli

Anneli er for noen kjent som den tøffe dama bak disken på Kaliber Treningsstudio. Hvem er Anneli for alle oss andre? 

Mine nærmeste vil nok beskrive meg som tøff utenom jobben også;) Jeg har vel alltid gjort litt ekstreme ting og er ei jente som ikke lar seg pelle på nesen og gjør akkurat som hun vil:) Jeg har mange venner og mange bekjente, noe som ikke alltid går hånd i hånd med timene i døgnet, men med jobben jeg har blir størsteparten av det sosiale i løpet av dagen dekt der.

Når jeg er mettet på sosial omgang trekker jeg meg enten tilbake med en god bok i sofaen eller drar frem lerret og maling å henter frem kunstneren i meg. Jeg er ei jente som gjør mye forskjellig egentlig. Kjeder meg kanskje litt for fort:)

Du virker jo som ei sporty jente. Har du alltid vært så glad i å trene? 

Jeg var hun lille plagsomme som kom syklende å vekte deg klokken syv på søndagsmorgen, så du kan si jeg ble født med noen ekstra gir ja! Har vel kun vært fraværende fra trening p.g.a skader og ikke det engang har holdt meg borte alt for lenge.

Jeg har vært aktiv innen mange forskjellige grener opp gjennom årene og som 16-åring ble jeg hekta på styrketrening noe jeg har kombinert både med fotball og kampsport. Dette hadde nok mye å si for mitt valg av yrke i senere tid. Kan ikke forestille meg en hverdag uten trening!

Når fant du ut at du ville prøve deg i bodyfitness?

Jeg har jo jobbet som PT siden 2006, men aldri vært knyttet til noe senter som fokuserte noe særlig på dette. Så etter jeg begynte å jobbe på Kaliber ramlet jeg jo rimelig midt oppi det og Oslo Grand Prix 2010 var nok det som fikk meg 100% inn på tanken. Jeg trengte ett nytt mål å jobbe mot og satte i gang en plan rimelig rett etter den konkurransen.

Du har vært lenge på diett – veldig lenge. Hvilke ambisjoner har du i forhold til Norgesmesterskapet?

Jeg har vært på diett ganske lenge nå ja:) Siden mars faktisk. Når jeg bestemte meg i fjor hadde jeg flere muskelgrupper som måtte jobbes med og noen ekstra kilo på kroppen måtte også til. Jeg la på meg hele 10kg frem til januar i år å mente selv det var lurt å begynne å trappe ned kaloriene i fornuftig tempo for å beholde mest mulig muskelmasse.

Ambisjonene for NM er å stille i min livs beste form. Jeg skal stå på den scenen å vite med meg selv at jeg har gjort det jeg skal med 100% innsats. Jeg kan ikke gjøre noe mer enn jeg kan for denne gang, men ser på denne konkurransen som et sted å begynne. Hvor reisen vil ende vet vi ikke enda;)

Du som alle andre har nok sterke og svake muskelgrupper. Hva må du jobbe mer med – og hvordan er dette ”implementert” i treningen din?

Den sterkeste muskelgruppen er nok magemusklene. Jeg er jevnt gjennomtrent så alt kan uansett bli bedre, men største fokusen ligger nok på skuldre, rygg og bein. Går denne uken over på en 2-splitt etter å ha kjørt en 5-splitt i 8 uker og kjører disse muskelgruppene 2 ganger i uken fremover.

Jeg tror mange av oss lurer på hvordan en typisk dag i Annelis liv ser ut – nå som det store målet er NM i oktober?

Den er rimelig strukturert! Står opp og går morgentur med bikkja, spiser frokosten min og lager mat til å ha med på jobb som starter klokken tre. Smetter inn noen PT timer enkelte dager før jobb også så ting må planlegges. Bikkja får en ny tur før jeg starter arbeidsdagen og stort sett legges treningen til etter jobb. Synes det er greit å ha noen måltid innabors for å få best mulig trøkk på trening.

Så drar jeg hjem å går kveldstur med hunden, spiser kveldsmat mens jeg ser litt på tv og går så å legger meg. De dagene jeg ikke trener styrke drar, jeg gjerne til mamma eller ei venninne å skravler litt. I helgene prøver jeg så ofte som mulig å dra på hytta der jeg tilbringer tid med familie og kan benytte meg av kajakken min og fjellområder å gå lengre turer i.

Mange sier at kosthold er 70-80 % av arbeidet. Hvor enig er du i det, og hvordan ser kostholdet ut til en som skal stille om to og en halv mnd?

Kosthold er alfa omega når det kommer til trening. Det er gjennom maten vi vokser og restituerer oss først og fremst, så å snike seg unna denne biten blir nok å skyte seg selv i foten. Kostholdet til en som skal stille er sammensatt slik at man ligger høyt på proteiner, men lavt på karbohydrater og fett.

Vi salter og krydrer maten godt for å beholde mest mulig trøkk for gjennomføring av trening og inntar ganske mye væske i løpet av dagen. Det er nok ganske ensformig, men etterhvert i dietten spiser man egentlig uten å registrere smak og form;) Bare det er noe å tygge på er man fornøyd!

Kostholdet er åpenbart viktig. Hva med kosttilskudd – Hva bruker du og hvordan bruker du det? 

Jeg bruker tilskudd ettersom hvilket mål jeg har for treningen på tidspunktet. Akkurat nå bruker jeg selolje og antioksidanter til frokost, Iso-gold fra PVL (frokost og etter trening) som passer meg ypperlig siden jeg ikke tåler melk, ekstra c-vitamin i vannet, kreatin (bruker jeg hele året) og BCAA før og etter trening. Til kvelds er det omega-3 og ZMA.

Har du noen tips til hvordan en nybegynner bør trene og spise – hva er viktig å tenke på?

Dette har jo vært jobben min i mange år nå. Det må helt klart legges opp forskjellig i forhold til hvilke mål personen har og hvilket liv de lever. Mitt beste tips er å gjøre noe som er gjennomførbart. En klassisk feil er å starte med for mye trening og for lite mat. Skal du først trene så gjør det riktig både med mengder, treningsprogram og progresjon ellers går du fort på en smell.

Maten er kanskje det største hinderet for mange, så der må man være kreativ og ikke lage kostholdsplaner som krever alt for mye innsats i starten. Sakte, men sikkert endre livstilen. Siden maten er så utrolig viktig i forhold til trening så bruker jeg mye tid på å forklare gangen rundt dette. Så jeg vil si at som nybegynner vil det være veldig lurt å søke råd hos personer som kan dette, da vil du spare deg for mange omveier og bortkastet tid!

Og helt til slutt, er det noen du ønsker å takke så langt? 

Det er jo først og fremst Gunnar Strand Jacobsen, som da har satt opp både dietter og treningsopplegg for meg siden i fjor. Han er ikke bare min sjef, men en person jeg har lært utrolig mye av siden jeg startet på Kaliber og jeg vil påstå jeg har utviklet meg enormt både på treningsfronten og i mitt yrke takket være han.

Jeg vil også takke resten av jentene som stiller sammen med meg i år. En herlig gjeng som gjør både treningen og dietten enklere å gjennomføre. Samhold og teamwork er for meg nøkkelen til suksess og det er veldig greit å ha noen ved din side som gjennomgår det samme som deg og som har forståelse for dette vi driver med.

Ellers vil jeg rette en stor takk til vår sponsor Nordic Nutrition som hjelper oss med supre tilskudd og Pilus som sponser meg med extensions til konkurransen:) Dette er en sport som ikke bare koster fysisk og psykisk, men lommeboken blir også skral etterhvert;)

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.