10 enkle tips når du skal ned i vekt

Vektnedgang er kanskje lettere i teori enn i praksis om man ikke helt vet hvor man skal begynne. Her får du 10 enkle tips å forholde deg til når du skal ned i vekt.

rema2-672x448

Vektnedgang handler i bunn og grunn om å forbruke mer energi enn det du tar inn. Det kan likevel være vanskelig om du ikke er spesielt fysisk aktiv, eller ikke helt får til kostholdet fordi du handler mat når du er sulten. Her får du 10 enkle tips du kan forholde deg til for å gå ned i vekt.

6_28817_784

1. Ha en plan

Alt er lettere når man har en plan å følge. Det blir lettere for deg når du ska ut å handle matvarer om du på forhånd vet hvilke måltider du skal lage og hvilken matvarer du trenger. Du slipper også den evige diskusjonen rundt hva man skal lage til middag, som ofte ender opp i lettvinte løsninger. Mennesker er rutinedyr, og med bedre matrutiner blir det lettere å ha kontroll på inntaket.

2. Ikke gå i butikken når du er sulten

Det verste man kan gjøre er å gå i butikken når man er sulten. En sulten person har lettere for å gjøre grocery_hungrylettvinte løsninger og gjerne kjøpe noe sukker og fettholdig fordi man ikke klarer å motstå fristelsene når sulten gnager. Sørg for å ta handlingen på full mage så du takler fristelsene i butikkhyllene bedre. Sult kan drive den mest rutinerte til vanvidd om man går forbi boller og bakst-seksjonen med en rumlende mage.

3. Spis mindre halvfabrikata

Halvfabrikata er ofte noe mindre næringstett med mer kalorier. Det inneholder ofte sukker og fett som gjør at det totale kcal-inntaket øker mer enn nødvendig, og er ikke alltid like næringsrikt som om du skulle laget retten med råvarer hjemme på ditt eget kjøkken og blir dermed mindre optimalt for en eventuell vektnedgang.

4. Unngå ekstremdietter

Her er det veldig mange som feiler. En ekstremdiett er kun en midlertidig løsning og er aldri bærekraftig om man vil endre livsstilen eller ha et kosthold man kan leve med. Det kan også øke kjangsen for at man sprekker og går på en skikkelig smell med overspising og dårlig samvittighet.

5. Ta deg god tidgreen-sand-hour-glass-4

Vektnedgang er en tidkrevende prosess. Veldig mange er ikke klar over at fettforbrenning tar tid, og gir dermed opp veldig tidlig da de føler at det ikke skjer noe. Om du er klar over at ting tar tid og er forberedt på det så er også kjangsen større for at du klarer å jobbe kontinuerlig mot målet ditt over en lengre periode.

6. Ikke kutt ut makronæringstoffer

Det lønner seg aldri å kutte noe helt ut, med mindre det er snakk om allergier og intoleranser. Det finnes flere populære dietter som kutter ut eller reduserer kraftig på én eller to næringsemner, og da ofte enten karbohydrater, fett eller begge delene. Karbohydrater er ikke et essensielt næringsstoff, så mange klarer seg utrolig bra uten større mengder, men flere karbohydratkilder, som f.eks frukt, kommer med masse mikronæringstoffer (vitaminer) i tillegg som er bra for den generelle helsa. I tillegg så kan frukt brukes som snop-erstatning om man har søtsug, menen alt med måte.

I andre tilfeller kuttes fettet fra kosten fordi flere lever i troen om at fett gjør deg feit. Kroppen trenger en viss mengde fett i kostholdet for å fungere, så å kutte ut dette næringsstoffet helt er ingen god idé.

Proteiner er viktig for å opprettholde muskelmasse, samtidig som det metter bra og dermed kan hjelpe å redusere det totale kaloriinntaket.

7. Spis mer grønnsaker

Grønnsaker er helt supert å øke inntaket av om du prøver å gå ned i vekt. Det er kalorifattig, 153763376næringsrikt og det metter bra samtidig som fiber i grønnsakene hjelper fordøyelsen. Mer grønnsaker i måltidet reduserer det totale kcal-inntaket og frisker opp et kjedelig måltid.

8. Unngå måltiderstattere

Typiske pulverprodukter som skal hjelpe med vektnedgang blir ofte fristende for mange å bruke da de lover gull og grønne skoger. Men er det egentlig sånn at du på magisk vis går lettere ned i vekt med slike produkter? Produkter som Herbalife, Noka, Atkinson osv. er ikke løsninger som fungerer over tid. Det er ofte pulver som du skal blande ut i vann og drikke som inneholder lite kalorier. Som alle vet, så har sultfølese mye å gjøre med om du har noe i magen. Flytende mat bruker kort tid gjennom da magen ikke trenger å bruke mye tid på å bryte det ned, og dermed melder sultfølelsen seg raskt igjen. Flytende måltiderstattere fungerer faktisk bedre for vektoppgang da det er en lett måte å få i seg ekstra kalorier på uten å gå mett lenge etterpå. For vektnedgang er det derimot bedre å velge mat man må tygge som ligger lengre i magesekken. Da unngår man å gå sulten store deler av dagen fordi man drakk det forrige måltidet sitt.

9. Hold et øye med kaloriinntak

Om du ikke er vant til å tenke over hvor mye kalorier, proteiner, fett og karbohydrater det er i matvarer så kan en kalorikalkulator være et kjempenyttig verktøy. Det finnes flere gratis tjenester som f.eks. mylog.no eller myfitnesspal.com hvor du legger inn hva du spiser og dermed får en oversikt over kalorier og mengdene av næringsstoffene du får i deg. Da blir det lettere å passe på at man spiser nok og ikke for mye eller for lite.

10. Vær mer aktiv

For å gå ned i vekt så må du bruke mer energi enn du tar inn. Derfor kan det hjelpe på å røre litt mer på seg 450595709ved og f.eks ta seg en liten spasertur, ta oppvasken for hånd, eller andre småting slik at du ikke sitter i ro i en stol/sofa hele ettermiddagen. Alle monner drar, og det er ikke så fryktelig mye som skal til for at du brenner noen kalorier ekstra.

Det er likevel styrketrening eller annen trening som virkelig kan gjøre en forskjell. Ikke bare får du forbrent kalorier mens du trener, men du bygger muskler som gir kroppen vår fasong og man ser slankere ut på en høyere fettprosent. Mer muskler gir også noe økt energibehov og dermed noe høyere forbrenning.

Les også:

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.